©2018 Учебные документы
Рады что Вы стали частью нашего образовательного сообщества.

ЫЫЫ ФЯСИЛ Азярбайжан радиосу Эцней вя Гузей мятбуатында - Азярбайжан республикасы тящсил назирлийи бакы дювлят университети


ЫЫЫ ФЯСИЛ


Азярбайжан радиосу Эцней вя Гузей мятбуатында


3. 1. Эцней Азярбайжана верилишляр редаксийасындан Эцней няйи ешидир?

«Азярбайжанда… эцндялик радио верилишляринин цмуми щяжми 47,5 саата чатмышдыр». 1981-жи илин рясми мялуматында беля эюстярилир. Эцн ярзиндя 48 са­ата йахын верилишин жями 2 сааты Эцней Азярбайжан редаксийасынын пайына дцшцрдц. Жями ики саата Эцней Азярбайжан редаксийасы радио ишимизин ян важиб, ян юнямли сящифялярини йазды. Доьма сойдашларымыза, ганы бир, дили бир, дини бир, кечмиши бир, эяляжяйи бир, арзусу, мягсяди, амалы бир халгымыза гоншу, реэион дювлятин яразисиндя радио верилишляри сясляндирди. Нязяри жящятдян щям йерли, щям харижи верилишлярин тяркиб щиссясиня дахил олан бу редаксийа сийаси жящятдян айры, мяняви жящятдян бир олан топлумун радиосудур. Беля олмасайды радио дальаларында ямякдашларымыз бу гядяр рискя эедиб Ирандакы сойдашларымызын щцгугларыны беля мцдафия етмяздиляр. 1996-жы ил октйабр айынын 25-и. «Эюрцш» верилиши:

«50 илдир ки, Бирляшмиш Миллятляр Тяшкилатына вя башга нцфузлу тяшкилатлара вя комитяляря эюндярилян рясми мялуматларда Азярбайжанлыларын бир миллят кими Иранда йашамасындан хябяр верян йохдур. Бящаня дя эюстярилир ки, эуйа Иранда Азярбайжан дювляти олмайыб. Йазычылар, ядибляр, шаирляр фарс дилиндя йазыб-йарадыблар. Азярбайжанлыларын йазылы ялифбасы олмайыб. Данышыг сюзляринин яксяриййяти фарс дилиндя ифадя олунуб. Эуйа адят-яняняляримиз ейни олубдур. Ялифбанын олмамасы иля ялагядар олараг тящсил ожагларынын йаранмасына да ещтийаж олмайыб. Бйенялхалг Инсан Щцгугларынын Мцдафия Комитялярини инандырмаг цчцн гыса мцддят ярзиндя юлкядя даь, дяря, чай, эюл, кянд, шящяр, хийабан, мейданларын адлары фарслашдырылды. Щятта Хязяр дянизинин Иран бюлмяси дя Мазандаран эюлц адландырылды. Бцтцн бунлар, яслиндя, 30 милйонлуг халгы ассимилйасийайа уьратмаг цчцн эениш имканлар ачды. Щисс олунмадан милляти яридиб милли тяфяккцрдян, милли дцшцнжядян мящрум едирляр. Миллятя мцяййян вядляр вермякля архайынлашдырмаьа, башга сюзля десяк, йухуйа вермяйя чалышырдылар. Она эюря дя етираз митнгляринин иштиракчылары тез-тез «Азярбайжан ойагдыр, мил­лятимизя дайагдыр» шцарларыны сясляндирирляр». Бу ситат «Эюрцш» верилишиндян иди.

«Эюрцш» верилишинин бир бешиллик сонра олан сайындан даща бир нцмуня. Бу нцмуняляря ардыжыл олараг диггят вердикдя эюрцрцк ки, Эцней Азярбайжан редаксийасы Эцней щцгугларымызын бярпасы цчцн мцбаризядя давамлы вя исрарлыдыр. «Эюрцш» верилиши 2001-жи ил 25 октйабр:

«Халгымыз ХХ ясрдя дя юз милли щцгугларына наил ола билмяди. Она эюря дя бу эцн Жянуби Азярбайжанда милли азадлыг щярякатынын вятянпярвярляри ачыг вя эизли сурятдя фяалиййят эюстярирляр. Онларын мягсядляри щеч вахт Азярбайжанын 300 мин км олан торпаьыны Ирандан айырмаг дейил, бялкя Иран дахилиндя юз инсани вя милли щцгугларыны ялдя етмяк, бир миллят кими кимликлярини, вязиййятини мцяййянляшдирмякдир.

Одур ки, бу эцн Азярбайжан миллятинин варлыьыны данмаг гейри-мцмкцндцр. Бизим вязифямиз ися тапдаланмыш, ялимиздян алынмыш инсани щцгуглары ялдя етмякдир. Бу сащядя артыг бир сыра аддымлар атылыб. Бу барядя мящз ютян верилишляримиздя мялумат вермишдим. Инди ися, язиз динляйижиляримизя, хатырлатмаг истяйирям ки, щазырда Иранда 65 милйона йахын адам йашайыр. Жямиййятин 30 милйону Азяри тцркцдцр. Тещранын ися 10 милйон ящалисинин 5 милйондан чоху тцркдиллидир. Бу о демякдир ки, нисби бахымдан Иран жямиййятинин яксяриййятини тцркдиллиляр тяшкил едир. Азяри тцркляри ясасян Шярги-Гярби Азярбайжанда, Ярдябил, Зянжан, Щямядан, Гязвин, Гум, Эилан, Тещран, Хорасан, Исфащан, Ширван, бир сюзля, 14 останда йашайырлар.

Бир чох дювлятлярдя ягялиййят тяшкил едян миллятлярин дили рясми дювлят дили кими тясдиг едилир. Мясялян, Сивист кими балажа бир юлкядя цч дилдя, Канадада ики дилдя, щятта Яфганыстан кими эеридя галмыш бир юлкядя ики дилдя- пушту, дяри дилляри рясми танынмышдыр. Ираны да яэяр мцхтялиф диллярдя данышан миллятлярин эцлцстанына бянзятсяк, бу эцлцстанда бцтцн миллятлярин чичяклянмясиня дювлят тяряфиндян щцгуги шяраит йарадылмалыдыр. Иран Ислам Республикасынын Гануни – Ясасисинин 15, 19, 20-жи маддяляри щягиги мянада щяйата кечирилсяйди, юлкядя йашайан бир груп алим, зийалы, тялябя вя ъурналистляри Иран президенти жянаб Хатямийя етираз мяктублары эюндярмяздиляр. Сон заманлар ися Азяри тцркжясиндя Азярбайжан Республикасына йайымланан верилишлярин истигамяти дя тамам дяйишдирилиб. Ясасян тяхрибат характерли верилишляря даща чох цстцнлцк верилир. Бир ай ярзиндя динлядийим бу верилишлярин щеч бириндя бир дяфя дя олсун Азярбайжан халгынын мцстягиллик дюврцндя ялдя етдийи наилиййятлярдян вя бейнялхалг нцфузу барядя бир кялмя дя сюз дейилмяйиб.

Язиз динляйижиляр! Биз 173 илдир ки, щцгуги жящятдян айрылмышыг. Буна бахмайараг, бир миллятя мянсуб олан ясас жящятляр дил, адят-яняня, мядяни мцнасибятляр, яхлаг нормалары йашамагдадыр. Азяри тцркляринин щарада йашамасындан асылы олмайараг юз милли варлыгларыны бундан сонра да даим горумалы, йашатмалы вя инкишаф етдирмялидирляр» («Эюрцш» верилиши. 2001-жи ил. 25 октйабр. мцяллиф Л.Щцсейнзадя).

Азярбайжан Бейнялхалг Радиосу вя айрыжа эютцрдцкдя Эцней Азярбайжан редаксийасы сийаси характер дашыйыр. Бахмайараг ки, бу редаксийада ядябиййатымыз, инжясянятимиз, тарихимиз, мусигимиз – милли-мяняви дяйярляримиз тяблиь олунур, сийаси шюбядя юлкя дахилиндя вя дцнйада баш верян сийаси щадисяляр диггятя чатдырылыр вя онларын эениш шярщи верилир. Бунларла йанашы редаксийа Эцнейдя сойдашларымызла баьлы щяр щансы бир олайа дярщал мцнасибят билдирир.

1995-жи илин йайында «Эцнейя сюз» публисистик радиосющбятиндя бу сятирлярин мцяллифи Эцнейдя баш верян бир щадисяйя мцнасибят билдирмишди. Щямин радио-сющбят сонра «Ана вятян» гязетинин 1995-жи ил 1 сентйабр сайында дярж олунмушду. Щямин йазыдан бязи мягамлара бахаг. Йазы «Эцнейдян дцшян кюлэяляр» адланыр:

«Ушаглыгдан фикирляримин бир Эцней цзц вар. Эцней – йяни эцн дюйян, эцн дцшян. Амма бу Эцней дцшцнжяляримиз щямишя кюлэяли олуб. Эцней вя кюлэяляр… Тиканлы мяфтиллярин Эцнейя дцшян кюлэяси, мин бир щийля иля долу ганунларын, гадаьаларын кюлэяси. Вахташыры гурулан дар аьажларынын кюлэяси. Эцнейин вя эцнейлилярин цстцня дцшян кюлэя бизим истяйимизин – бцтювлцк арзумузун да цстуня дцшцр.

Бурадажа бир щийляэяр, йа да бир анламаз сюзцмцзц яля салмаг цчцн дейя биляр: Эцнейя дцшян кюлэялярдян сяня ня? Мясяля бурасындадыр ки, Вятян бирбир, амма Эцней, Гузей дейя бюлцняндян сонра чаьырылыр. Бюлцнмяйин аьрысыны, ажысыны йашайырыг биз. Дярд азалмыр, даща да цстцня эялир. Торпагларынын, сярвятляринин цстцндя эедян чякишмяляри, бюлцшмяляри демирик. Бу халгын тякжя дил факты цстцндя башы ня гядяр бялалар чякиб. Вятянин Гузейиндя бюйцк тцрк халгынын адыны даныб «татар» дейибляр, дилиня дя «татар дили». Сонра «Азярбайжан дили» адландырыблар.

… Эцнейдя йашайанларымызы иранлы адландырырлар. Бунунла да чох шейи юрт-басдыр етдиклярини дцшцнцрляр. Яслиндя ися щягигят биз дцшцндцйцмцздян дя бюйцкдцр. Ахы ня истяйирляр тцрклярдян? Нийя она гаршы пислик етмякдян доймурлар?

Щяля 1847-жи илдя бюйцк романтик йазар Алфонс Ламартин – тцркляр щаггында 8 жилдлик «Османлы тарихи» китабында йазмышды. «Тцркляр бир ирг вя миллят олараг йер цзц­­­нцн ян шяряфли инсанларыдыр… Няжабятляри алынларында вя ямялляриндя йазылмышдыр. Онлар дцнйанын биринжи милляти олмаг щаггыны юз намуслары иля газанмышлар. Бцтцн ишляри ясланядир. Вяждля йашайан, дуйьулу бир миллятдир. Онларын йурду яфяндиляр дийарыдыр, гящряманлар, шящидляр юлкясидир».

Фикир вердинизми, франсыз Ламартин бу фикирдядир ки, «тцркляр дцнйанын ян биринжи милляти олмаг щаггыны юз намуслары иля газаныблар». Бу доьрудан да белядир. Вя еля беля олдуьу цчцндцр ки, тцрк оьлунун башы щямишя галдадыр. Онун мядяниййяти, гейряти, яхлаги, щцняри ох олуб чохларынын цряйинин башына санжылыр. Онун ужалыьыны эютцря билмяйянляр ону парчалайыб бир дювлятин тяркибиндя «татар» адландырырлар, бир щиссясиня «иранлы» дейиб фарсларын ичярисиндя яритмяк истяйирляр.

Ешитдийим бир щадисядян йан кечя билмирям. Тещран телевизийасы бу эцнлярдя телевизийа иля сорьу кечириб. Сорьуда гойулан суаллар тяхминян белядир: «Сиз тцркля дотслуг етмяк истярсинизми?», «Юз гызынызын, йа оьлунузун тцркля евлянмяйиня разы оларсынызмы?», «Тцркля бир отагда отуруб, ишлямяк истярсинизми?».

Бу сорьунун нятижяси ня ола биляр? Беля суалларын жавабы юзцндядир. Бу саташмагдыр, тящгир етмякдир. О да щягигятдир ки, бир фарсла бир ермяни йа Иранда, йа Ермянистанда эюрцшяндя бир-бирини анламаг цчцн тцркжя данышырлар. «бяйянмядикляри» тцркцн бюйцк дилиндя. Бу, щямишя беля олуб, бундан сонра да беля олажаг. Тещран телевизийасынын щямин анкет сорьусуну тяртиб едянляря ися дцнйанын ян танынмыш шяхсиййятляриндян олан император Наполеон Бонапартын тцркляр щаггында сюйлядийи сюзлярля жаваб вермяк истяйирям. О, дейирди: «…Инсанлары йцксялдян ики бюйцк дяйяр вар: кишинин жясур, гадынын исмятли олмасы. Бу ики дяйярин башында, щяр ики жинси – гадынла кишини шяряфляндирян тяк бир шярт вар: Вятяня щяр шейи тяряддцдсцз фяда едяжяк гядяр баьлы олмаг. Бунлар ян бюйцк гящряманлыьы: щяйатын кядяриня гаршы цмидсиз галмамаьы вя аьыр щадисяляря синя эярмяйи доьурур. Иштя тцркляр бу чешид гящряманлардыр вя ондан долайы тцркляр юлдцрцля билир, лакин мяьлубедилмяздирляр». Бу сюзлярин щям дя Гузей Азярбайжанын дцшмянляриня чатмаьыны истярдим» [35, с. 3].

Эятирдийимиз мисал яввял Эцней Азярбайжан редаксийасынын «Эцнейя сюз» рубрикасында сяслянмиш, сонра гязетдя дярж едилмишдир.

Бу мягаля чап олунандан дярщал сонра Иран Ислам Республикасынын Бакыдакы сяфирлийинин мятбуат хидмяти «Ана вятян» гязетинин баш редакторуна мяктуб цнванлады.

«…Хащиш олунур бу мяктубу Натяван ханыма чатдырмагла бярабяр ону сяфирлийин жавабы кими, мятбуат щаггында гануна вя мятбуат етикасына сюйкяняряк йахын сайларынызын бириндя чап едясиниз...» Мяктуб олдуьу кими 29 сентйабр 1995-жи ил тарихиндя ады эедян гязетдя дярж олунду. Цстялик редаксийанын да сяфирлийя мяктубу щямин сящифядя верилди. «Редаксийадан: Иран Ислам Республикасынын Бакыдакы сяфирлийинин гязетимизин 1 сентйабр 1995-жи ил сайында Натяван Дямирчигызынын «Эцнейдян дцшян кюлэяляр» йазысына жавабыны олдуьу кими вя бизим ялавямизи дярж етмяйи важиб билдик». Гязетин жаваб йазысы «Кюлэяляр йох олажагдыр вя йа Иран сяфирлийи нийя ясябиляшир» адланырды (мцяллифи Салман Вилайятоьлу). Дедийимиз кими редаксийа жавабы да 29 сентйабр 1995-жи ил тарихли «Ана вятян» гязетиндя дярж олунмушду.

Бунлары диггятя чатдырмагда мягсяд нядир? Азярбайжан Бейнялхалг Радиосунун Эцней Азярбайжан редаксийасынын Иранда баш верян кичик вя бюйцк щадисяляря дярщал мцнасибятлярини излямяк вя бу мцнасибятин реаксийа доьурдуьунун фяргиня вармаг.

Ядябиййат – халгларын мцбаризясиндя, халгларын йашамасында, дилин горунмасында, милли шцурун инкишаф етмясиндя, халгларын юзял характеринин нясл­дян-нясля ютцрцлмясиндя щямишя мцщцм амиллярдян бири олуб. Ядябиййат – идеолоъи мцбаризянин, идеолоъи тяблиьатын ян бюйцк йардымчысыдыр. Ядябиййат щятта ингилабларын йардымчысыдыр. 2005-жи илдя Азярбайжан Милли Елмляр Академийасынын Шяргшцнаслыг Институтунун тяшкил етдийи Иранда Мяшруфя ингилабынын йцзиллик йублейиня щяср олунмуш бейнялхалг конфранс кечирилди. «Кредо» гязетинин 2005-жи ил 18 ийун тарихли сайында щямин конфрансдан репортаъ дярж олунмушду. Репортаъда йазылыб: «Щям о тайын, щям бу тайын аьсаггалы олан Жавад Щейят трибунайа галхыр… Бу ингилабда Тябризин, тябризлилярин бюйцк ролуну юня чякян щюрмятли алим сюзц щямин иллярин ингилаби мцщитинин цстцня эятирди. Тяб­ризин 11 ай чякян бющранлы, щям дя гящряманлыг нцмуняси сайыла билян аьыр эцнлярини, бу эцнлярдя Мирзя Ялякбяр Сабирин шерляринин ингилабчылары нечя вяж­дя эятирдийини, рущландырдыьыны, бу шерлярин Тябриздя ялдэн-яля эязяряк, онлара нязи­ряляр йазылараг диллярдян дцшмядийини эюстярди [69а].

Билдийимиз кими Иранда Мяшрутя Ингилабы 1905-1918-жи илляр арасы баш вермишди. Вя филолоъи фикримизин аьсаггалы доктор Жавад Щейят бу иллярдя ядябиййатын – Сабир шеринин шцурлара тясириндян данышырды. Эцней Азярбайжан редаксийасы бу иллярдян чох сонра 1951-жи илдя йарадылса да, ядябиййаты бир эцж олараг щеч вахт унутмады. Ондан дилимизин йашамасы, варлыьымызын горунмасы, мцбаризямизин исрарлы вя давамлы олмасы цчцн истифадя етди. Иллярля бюйцйян няслляримиз ядябиййатла тярбийя едилди.

Эцней Азярбайжан радиосунун, гызыл фондунда сахланылан бир нечя ясярин адыны вя фонд цнваныны йада салсаг дедикляримизя яйани сцбут олар: Абдулла Шаиг: «Мяктуб йетишмяди» 1959-жц ил (№-си 17819), Жялил Мяммядгулузадя: «Почт гутусу» 1959-жу ил, (№-си 17821), Ябдцррящимбяй Щагвердийев: «Мирзя Сяфяр» 1965-жи ил (В-1450), Мящяммяд Щцсейн Шящрийар: «Танрым мяним» 1966-жы ил, Кющня лентляр арасында бир верилиш дя вар: Ябцлфяз Щцсейнли: «Ябдцлгадир Мяраьайи щаггында сющбят». 1967-жи ил (36856). Бу лентляр радионун гызыл фондунда горунуб сахланыр. «Паспортлары» ися Эцней Азярбайжан редаксийасындадыр. бунлар Азярбайжан ядябиййатынын вя дилинин юлмяз нцмуняляридир. «Дил нцмуняси олмадан, лексик, грамматик фактдан кянар бир дилин мащиййяти щаггында фикир йцрцтмяк гаранлыьа даш атмаг кимидир» [58, с.20].

Эцней Азярбайжанын дил нцмуняляри, сюз сяняти, ядябиййаты даим Эцней Азярбайжан редаксийасыны дцшцндцрмцшдцр. Эцней ядябиййатынын классик нцмуняляри ефирдя сясляндирилмиш, Эцней ядябийатчыларындан верилишляр щазырланмышдыр. Тякжя классиклярля кифайятлянмяк олмаз. Йени ядяби просес дя излянир вя онун радиода сясляндирилмяси тямин едилир. «Эцней ядябиййаты» адлы даими рубрика мювжуддур. Бу силсилядян Эцней ядябиййаты нцмуняляри, эцней ядяби шяхсиййятляри щаггында сющбятляр вя эцней ядяби просеси щаггында верилишляр ясас йер алыр. Мцхтялиф дюврлярдя айры-айры шяхсляр бу рубриканы апармыш, лакин ясас аьырлыг филолоэийа елмляри доктору Сабир Ямировун цзяриня дцшмцшдцр.

Эцней редаксийасынын фондунда бир нечя нцмуня сахланылыр:

Сабир Ямиров ися 90-жы иллярдя Эцней Азярбайжан редаксийасында щазырладыьы силсиля верилишляри сонрадан топлу щалында «Азярбайжан» ъурналынын 1999-жу ил 4-жц сайында «Эерчяклийин бядии иникасы» (Эцнейдя ядяби просес) ады иля няшр етдирмишдир. Мягалядян бязи мягамлар: «Юлкядя ижтимаи вя сийаси щяйат рянэарянэ вя бир гядяр дя зиддиййятли олдуьундан тябии ки, бу эерчяклийи якс етдирмяли олан ядяби жяряйан да чохчаларлыды… Сон заманлар жянубдан алдыьымыз ики шер китабынын сящифяляри дедийимиз щямин проблемлярин бядии иникасы бахымындан бизя зянэин материал верир. Бунлар шаир Умурлунун «Эюзц йашлы кцжяляр» вя Саминин «Тябиятин гойнунда» адлы шер китабларыдыр».

Филолоэийа елмляри доктору Сабир Нябиоьлу щям радио дальаларында, щям дя онун чап вариантында щямин китаблары вя Эцнейли йазарларын йарадыжылыьыны тящлил едир. Цмумян Эцнейдя ядяби просеси арашдырыр. Мягалянин давамында (радиода ися нювбяти верилишдя) даща ики шаирин йарадыжылыьы тящлил едилир: «…Инди дя вятяндян вятяня эузары дцшян вя вятяндян гцрбятя йол алан ики шаирин йени няшр едилмиш шер китаблары щаггында данышаг.

Бунлардан бири 30 илдян бяри Авропада йашайан вя поетик истедадыны мящз о алямин аб-щавасы иля йашадан Гуламрза Сябри Тябризи, диэяри ися илк пое­тик аддымларыны вятяндя атан вя сон заманлар Азярбайжан Республикасында фяалиййят эюстярян Ялирза Мийаналыдыр» [56, с.182-183]. Бу йазарларын йарадыжылыьы да эцней ядябиййаты контекстиндя тящлил олунур. Ябяди просесин йени цфцгляри мцяййянляшдирилир.

«Азярбайжан ядяби дили дилдахили вя дилхарижи фактларын гаршылыглы ялагяси шяраитиндя мцряккяб инкишаф просеси кечяряк бцэцнкц сявиййяйя чатмышдыр…

…Тябии ки, ядяби дилимиз бяситликдян дольунлуьа, гейри-мцтящяррикликдян чевиклийя эялмишдир» [58, с. 49].

Щюрмятли профессор Тофиг Щажыйевин дедийи бу фикир Гузей ядябиййатымыза даща чох аиддир. Амма Эцней ядяби дилимизя дя мцяййян дяряжядя аид етмяк олар.

Эцней ядяби дилимизин, еляжя дя шифащи данышыг дилинин инкишафында Эцней Азярбайжан редаксийасы бюйцк ишляр эюрцб. Бу данылмаздыр.

Тякжя дилин тямизлянмясиндя, формалашмасында, сафлашмасында рол ойнамайыб Эцней редаксийасы, щям дя Эцнейдя Азярбайжанчылыг щиссинин йцксялмясиня, вятянчилик, йурдчулуг дуйьуларынын формалашмасына кюмяк едиб. Чохсайлы верилишлярдян бирини мисал эютцряк: 17.08.98. тарихли «Кюрпц» верилишиндян юрняк:

«Бир даща эцн айдын, хош эюрдцк сизляри, истякли динляйижиляр! Хатырладаг ки, «Кюрпц» верилиши артыг 12 илдир ки, мцнтязям олараг сяслянир. Верилишин ясас гайяси, мярамнамяси о тайлы, бу тайлы Азярбайжанымызын мяняви бирлийини тямин етмяк, парчаланмыш халгымызын арасында вцсал кюрпцсц йаратмагдыр. Азярбайжан бцтювлцйцня, там мцстягиллийя, бирлийя апаран щяр щансы бир хябяр бизи даима севиндирир вя ону халга чатдырмаьа тялясирик. Азярбайжанда баш верян сон щадисяляр Шимали Азярбайжанын мцстягиллик ялдя етмяси, сонра Гарабаь мцщарибясинин башламасы, иллярдян бяри сцкунятдя галмыш халгы – дцнйа азярбайжанлыларыны санки йухудан ойатды. Сон илляр дцнйанын щяр йериндя азярбайжанлыларын милли дирчялиши, милли ойанышы башлады. Артыг бир чох Авропа юлкяляриндя азярбайжанлылар юзляринин мющкям сийаси ижмаларыны, сийаси тяшкилатларыны йарадырлар. Беля ки, Америкада дцнйа азярбайжанлылары ики дяфя юз гурултайыны чаьыр­ды. Биринжи гурултайдан икинжи гурултайадяк олан бир вахты нязярдян кечирдикдя эюрцрсян ки, дцнйа азярбайжанлыларында сийаси шцур, милли ойаныш чох эцжлц шякилдя давам едир. Дцнйа азярбайжанлыларынын биринжи гурултайынын иштиракчилары гейд едирляр ки, аз бир заманда халгын дцнйа эюрцшцндя бюйцк бир ойаныш баш верди. Мясялян, Ы гурултайа эяляня гядяр азярбайжанлылар мцхтялиф ягидяли, мцхтялиф дцшцнжяли иди. Орада ян ади бир мясяля бюйцк мцзакиряйя чеврилир, щай-кцйя сябяб олурду. Дейирдиляр ки, гурултайда Иран байраьы алтында, йохса Азярбайжан байраьы алтында чыхыш етмяли? Билдийиниз кими, Авропа юлкяляриндя даща чох йашайан Эцней Азярбайжандан эедян сойдашларымыздыр. Онларын да бязиляринин дцшцнжясиндя щардаса бир иранчылыг вар. Она эюря дя чохлары фикирляширди ки, еля дцнйа азярбайжанлыларынын гурултайы да Иран байраьы алтында кечся даща йахшы олар. Амма Азярбайжанын бцтювлцйцнц, мцстягиллийини дцшцнян, артыг халгыны, миллятини йахшы таныйан сойдашларымыз ися гяти олараг тякид етдиляр ки, дцнйа азярбайжанлыларынын бир дювляти вар, о да йурдумузун Гузей бюлэясиндя истиглал тапыб. Щамымызын бир пайтахтымыз вар, о да Бакы шящяридир. Азярбайжан Республикасынын бир байраьы вардыр, бцтцн азярбайжанлылар йериндян, йурдундан асылы олмайараг щямин байраьа щюрмят етмяли, онун ятрафында сых бирляшмялидирляр. Вя нящайят ки, чох чятинликля дя олса биринжи гурултайда буна наил олунду. Анжаг дцнйа азярбайжанлыларынын икинжи гурултайы ися даща мцтяшяккил, мющтяшям шякилдя кечирилди. Артыг бурада дцнйанын щяр йериндя йашайан, ейни заманда Азярбайжан Республикасынын щям мцхалифятдян, щям дя игтидардан олан нцмайяндяляри иштирак едирди. Тябии ки, гурултайын яввялиндя йеня дя байраг мясяляси габардылмышды. Анжаг танынмыш сийасятчиляримиз гейд етдиляр ки, щамымызын ичярисиндя бцтюв Азярбайжан йашайыр. Щамымызын да дилимиз бир, кюкцмцз бир, адят-янянямиз бирдир. Она эюря дя артыг дцнйа азярбайжанлыларынын глобал проблемлярини мцзакиря етмялийик. Бу эцн дцнйанын щеч йериндя олмайан мцшкцлляр азярбайжанлыларын талейиня йазылыб. 50 милйондан чох азярбайжан тцркц парчаланыб, 30 милйондан чох сойдашымыз юз ана дилиндя охуйа билмир. Демяк олар ки, Азярбайжанын бу проблемляринин щялли йоллары дцшцнцлцб, ахтарылмалыдыр.

Истякли динляйижиляр, чох эцман ки, дцнйа азярбайжанлыларынын ЫЫЫ - гурултайы халгымызын там истиглалиййяти, бцтювлцйц наминя даща реал ишляр эюряжякдир» («Кюрпц» верилишиндян).

Эцней Азярбайжан редаксийасы ижтимаи-сийаси вя ядяби-бядии олмагла ики шюбя иля фяалиййят эюстярирди. Ижтимаи-сийаси шюбя щяр эцн ефиря чыхан «Сящяр» информасийа програмы (сящяр саат 7.00-да) вя щяфтядя бир дяфя щазырланан «7 эцн» щяфтялик сийаси ижмал иля ефиря чыхырды. Ядяби-бядии шюбя ися мцхтялиф адлы вя мцхтялиф ъанрлы верилишлярля щяр эцн ики саат: ахшам саат (18.00-19.57) ефирдя олурду. Бу верилишляр радионун орта дальаларында сясляндирилирди.

Ябяди-бядии шюбянин верилишляри, адятян бядии публисистиканын ъанрларында щазырланыр. Буна бядии верилишляр, ядяби композисийа, радио очеркляр, бядии гираят, радио театры, мусигили композисийалар, радио щекайя вя саир дахилдир. Бу верилишляр ня гядяр бядии щазырланса да хейли дяряжядя щям дя сийаси характер дашыйыр. Яввялдя дедийимиз кими харижи верилишляр щям дя харижи тяблиьат рупорудур. Бу инкаредилмяздир.

Бир нечя верилишдян нцмуня эятирмякля дедикляримизин щягигят олдуьуна яминлик йарада билярик.

1996-жы ил декабр айынын «Ган йаддашы» верилишиндян: «Йарым ясрдян чохдур Азярбайжан халгы 1945-жи ил Азяр айынын 21-и милли щюкумятин йаранмасыны тянтяня иля гейд едир. 21 Азяр щярякаты бир даща яйани сурятдя сцбут етди ки, халгымыз мцстягил йашайа биляр вя мцстягил дювлят гура биляр. Дцздцр, Милли щюкумятин юмрц жями 365 эцн олду. Анжаг илляр ютдцкжя онун ящямиййяти эцнц-эцндян, илдян-иля артды. Халгымыз Сяттарханын, Шейх Мящяммяд Хийабанинин давамчысы олан эюркямли дювлят хадими Сейид Жяфяр Пишявяринин ингилаб яряфясиндя вя Милли Щюкумят дюврцндяки фяалиййятиня йцксяк гиймят верир. Буну Сейид Жяфяр Пишявяри щаггында вя Милли Щюкумят барядя йазылмыш ясярляр, мягаляляр бир даща сцбут едир. Тарихимизин гызыл сящифясиня дахил олмуш бу ингилаб ясасян истибдад реъиминин Иранда йашайан гейри-фарс миллятляря гаршы апардыьы мянфур сийасятин нятижясиндя йаранды. Она эюря дя зяруриййятдян доьан бу ингилаб халгын гялябяси иля нятижялянди. Чцнки о дюврдя Иран дамы олмайан бир зинданы хатырладырды. Гейри-фарс миллятлярин варлыьы, милли кимлийи, милли щейсиййяти тящгир едилирди. Бир сюзля, юлкядя йашайан гейри-фарс миллятляр, хцсусян, азярбайжанлылар ади инсан щцгугларындан беля мящрум идиляр.

Язиз гардаш вя бажылар, Азярбайжан халгы дцнйанын ян гядим миллятляриндян бири олмагла йанашы ифтихарлы, зянэин кечмишя, йцксяк мядяниййятя маликдир. Юз варлыьыны, мядяниййятини горумаг уьрунда узун мцбаризяляр йолу кечмиш, йаделли ишьалчылара гаршы щямишя гящряманжасына вурушмушдур».

«Ган йаддашы» верилишинин башга бир сайында ешидилир:

«Гузей Азярбайжанына эялян жянублу сойдашларымыз вя харижи юлкялярдя йашайан щямвятянляримизля эюрцшяндя дя айдын олур ки, онларын яксяриййятинин юз вятяниндян, ата-баба йурдундан айрылмасынын ян бюйцк вя башлыжа сябяби Эцней Азярбайжанын ана дилиндя тящсил ожагларынын олмамасыдыр.

Мясялян, ясрин яввялляриндя Азярбайжанда мяскунлашмыш сойдашларымызын ясас щиссясинин мягсяди бурада нефт мядянляриндя чалышыб пул газанмаг вя Жянубда йашайан аилялярини доландырмаг идися, амма инди Жянуби Азярбайжандан республикамыза вя харижи юлкяляря мцщажирят едянлярин яксяриййятини пул йох, тящсил дцшцндцрцр. Беля бир статистик рягямля язиз динляйижиляримизи таныш етмяк йериня дцшярди. 1946-жы илдян бяри Иранын мцхтялиф йерляриндян Шимали Азярбайжана кючмцш щямвятянляримиздян ики йцз няфяри елми дяряйяжя лайиг эюрцлмцшдцр. Инди онларын чоху Азярбайжан Елмляр Академийасында вя Елми Тядгигат Институтларында, али мяктяблярдя чалышырлар. Бакыдакы Няриман Няриманов адына Тибб Университетини ися 600 няфярдян чох жянублу битирмишдир. Онлар да хястяханаларда, поликлиникаларда вя бир сыра башга тибб ожагларында чалышырлар. Бязиляри редаксийамызла ялагя сахлайырлар.

Язиз динляйижиляр! Еля бу эцнкц «Ган йаддашы» верилишиня дя вахтиля Тябриздян эялмиш вя Бакыда мяскунлашмыш яжзачылыг елмляри доктору, профессор Нясудяри Якбяри дявят етмишик» («Ган йаддашы» верилиши, мцяллиф Ш.Гарагызы).

Эюрцндцйц кими Эцней Азярбайжан редаксийасы эцнейлилярин вя Гузейлилярин бирэя трибунасыдыр.

Радио йайымын нювляриндян биз ижтимаи-сийаси тяблиьат, сийаси тяблиьат, эянжляр цчцн йайым, йенийетмяляр цчцн йайым, ушаглар цчцн йайым, мусигили верилишляр, идман верилишлярини эюстяря билярик. Бир дя вар гадынлар цчцн йайым.

Эцней Азярбайжанда гадын проблеминин жидди вя мцщцм мясяля олдуьуну нязяря алыб айрыжа гадынлар цчцн програм щазырланыр. Гадын проблеми Эцней Азярбайжанын сийаси вя сосиал проблемидир. Она эюря айда дюрд дяфя гадынлар цчцн програм – «Хатун» ефиря чыхыр (мцяллиф Аида Фядаил гызы).

«Салам истякли динляйижиляр, бир заман мясафясини эеридя гойуб, сизинля йеня дя «Хатун» гадын програмында эюрцшцрцк.

(Мусиги)


СЯС: «Гадын эцняш, жожуг ай, Нуру ай эуняшдян алыр, Гадынсыз юлкя чабуг мящв олур, Заваллы галыр. Гадын эцлярся, шу иссиз мцщитимиз эцляжяк. Сцрцклянян бяшяриййят гадынла йцксяляжяк» (Щцсейн Жавид).

СЯС: Хатун – тцркдилли халгларда щюкмдар арвадына вя шащзадя гызлара верилян аддыр. Сонралар диэяр Шярг халглары арасында бу дейим эениш йайылмышдыр. Хатунлар дювлятин идаря олунмасында, игтисади вя сийаси щяйатында мцщцм рол ойнайырлар.

Гадынлар жямиййятдя апарыжы гцввядир. Бцтцн заманларда гадынларымызын жямиййятдя юз йерляри олуб. Бцтцн дюврлярин, бцтцн заманларын юз хатунлары вар. Еля програмымыз да бцтцн дюврлярин, заманларын хатунларына щяср олунур. Бу верилиши арайа-ярсяйя эятирмякля чалышырыг ки, о тайда йашайан гадынларымыз Гузейли ханымларымызла йахындан таныш олсунлар. Вя о тайда йашайан Азярбайжан хатунлары юзляри дя жямиййятдя фяал мювге тутмаьа чалышсынлар. Елмин, ядябиййатын, инжясянятин, игтисадиййатын вя истещсалатын юнжцлляриндян бири олмаьы юзляриня щяйат тярзи сечсинляр. Щямишя олдуьу кими бу эцн эюрцшцнцзя жямиййятдя юз йери, юз сюзц олан сайылыб-сечилян хатунларымыздан бирини дявят етмишик…». Бу гайда иля верилиш давам едир. Вя щяр дяфя щяйаты, йарадыжылыьы юрняк олан гадынларымыздан бири щаггында сющбят ачылыр.

Гадын жямиййятин айнасыдыр. Дювлятлярдя йашам тярзи тясадцфи дейил ки, гадынын щяйат тярзи иля юлчцлцр. Бейнялхалг нормаларда гябул олунмайан щяйат тярзиня беля дейилир: «О жямиййятдя йашайыш аналарын, гадынларын адына лайиг дейил». Эцней Азярбайжанда Азярбайжан гадынынын талейи бизи дцшцндцрцр.

Эцней Азярбайжан редаксийасынын ядяби-бядии шюбясиндя бир нечя адда фолклор верилишляри щазырланыр. Мялумдур ки, фолклор еля бир гайнаг, еля бир ядяби-бядии, ижтимаи-сийаси, рущи бир ифадя васитясидир ки, онун кюмяйи иля чох мятлябляря ишыг тутмаг олур.

Фолклор – халг варлыьыны бцтювлцкдя юзцндя ещтива етдиря билир. Фолклор щям дя ян сивил формада тягдим етдикдя гядим олдуьу гядяр дя модерн бир юзцнцифадя формасыдыр. Эцнейя сяслянян фолклор верилишляри бунлардыр. «Азярбайжан фолклору Дцнйа меридианларында», «Ел» фолклор топлусу, «Елин сазы, елин сюзц», «Гурбани» ашыг мяжлиси, «Байаты ахшамы».

1996-жы ил нойабр айынын 9-да ефиря эетмиш «Байаты ахшамы» верилишиндян нцмуня: «…Истякли динляйижиляр, ютян верилишимиздя байатыларын ящатя даирясини, мювзу-мязмун чаларларынын мцхтялифлийини гейд елямишдик. Бу эцнкц верилишимиздя мювзу-мязмун чаларларындан бири щаггында – вятян, гцрбят, зцлм, зоракылыг, щагсызлыг, бир сюзля, ижтимаи мязмунлу байатылар щаггында сющбят ачырыг.

Халгын кечирдийи щисс-щяйяжанлары, айры-айры мцяллифлярин бялкя дя юз щяйатындан сцзцлцб эялян гяриблийи, вятян щясрятини, зцлмц, щагсызлыьы-цмумиййятля, дярд-ялям гарышыг щиссийаты байатылар гядяр щеч бир ъанрда там-дцрцст, ачыг айдын шякилдя тягдим етмяк мцмкцн дейилдир. Дюрд мисралыг бу кичик шер парчасындакы щисс-щяйяжан ня гядяр тябиидир, инандырыжыдыр, щяйатидир.

Байатыларын щяр бири мцяййян бир дюврля, конкрет бир тарихля баьлыдыр. Айры-айры байатыларда ядалятсизлийя, зоракылыьа, инсан ляйагятинин тапданмасына гаршы щагг-ядалят сяси олдугжа эцжлцдцр. Цмумиййятля эютцряндя щяр бир байаты юз дюврцнцн мющцрлянмиш поетик хасиййятнамясидир.

Халгын цряк сюзляринин ифадяси кими айры-айры ясрлярдя тарихин йол йолдашы тяк щадисяляри юзцндя якс етдирян байатылар щямишя жанлы йарадыжылыг йолу кечмишдир. Садя, анлашыглы дилдя олан бу лирик нюв щямишя тарихдя баш верян щадисялярля бирляшяряк халгын бядии тяфяккцрцнцн мящсулу кими гиймятли сярвятя чеврилмишдир.

Ижтимаи-сийаси мотивли байатылара инилти-сызылты, ащ-наля, гям – гцссяли шерляр кими бахмаг дцзэцн олмазды. Бурада халгын зцлм-ситямдян, ясарятдян нежя чыхмасы цчцн чох дцшцнцлцб-дашынылан йоллар да эюстярилир. Бу байатылар санки халгы йаделлилярин тязйигиня, истисмарына гаршы мцбаризя рущуна щазырлайыр.

Мцбаризяйя галханларда эцжлц вятянпярвярлик рущу, жясарят, горхмазлыг, гары дцшмяня бойун яймямяк щиссляри ашылайыр» («Байаты ахшамы» верилиши, мцяллиф Тарийел Аббаслы).

Эцней Азярбайжан редаксийасы садя бир хябяр материалындан тутмуш, бюйцк ядяби-публисистик верилишляря гядяр щяр аддымда бойнуна эютцрдцйц миссийаны шяряфля дашыйыр.

?


ikkivalentlikationiarning.html

ikli-bitkilrin-mnyi--.html

iklk--havalk-ve-hava.html

iklri-drl-drl--rngbrng--11.html

iklri-drl-drl--rngbrng--6.html